Kérdésem lenne a témában a jelenlévőkhöz.
Jól át van gondolva ez a bolognai módi?
Azt világosan látni vélem, hogy már a technika annyira gyorsan fejlődik,
hogy ha valaki elmegy dolgozni egy forgácsolóüzembe pl, ahol már nem a
régi gépekkel, hanem egy bazi nagy cnc parkkal dolgoznak, ott nem árt,
ha
nem csak középiskolai a végzettsége (bár lehet, hogy úgy is megy a dolog).
De akár más területen is jobb, ha alaposabb a tudása. Mobiltelefont,
autóelektronikát, mosógépet se lehet már középiskolai tudással matatni.
(A
humán területeket hagyjuk most, ott fogalmam sincs, mi lehet az ábra, de
megmondom őszintén, hogy nem is igazán érdekel. :-) )
Tehát - magyarázta valaki szakember egy riportban - a régi általános
iskolai végzettségnek a munkaerő-piacon ma megfelel egy középiskolai
végzettség, a régi középiskolainak egy bachelor, az egyeteminek meg a
master.
Na jó, logikusnak tűnik, de! (Mindig ez a fránya de.) A bachelor ugye az
azt jelenti, hogy ugyanabból az egyetemből csak 3 évet végez el
(általában), míg a master meg 5-öt. Az én 30+ éves BME emlékeimben
(villanykar, erősáramú szak) viszont az van, hogy pont az elején volt
olyan húzós az egyetem, pont ott volt akkora kiszóródás, hogy csak úgy
porzott. Matek, villanytan, hogy csak a két kardinális szórótárgyat
említsem.
Ha itt jelentősen engednek a színvonalból, akkor pont az alapok lesznek
olyan puhák, lágyak, hogy később már nem lehet rájuk építeni. Márpedig,
ha
az ifjúság felét felveszik az egyetemre, akkor - szerintem - ki van
csukva, hogy azt a terhet, ami az első két év alapozási munkája jelentett
akkor, amikor túljelentkezések után is a bentmaradók némelyike szinte
beleszakadt (ismertem olyat is, aki láthatóan beleőszült, mielőtt
kibukott), tehát azok közül is, akik a fiatalok talán 10 vagy
tizenvalahány százalékát tették ki, ezt elviselnék a sokkal nagyobb
tömegek. Volt olyan belépő pl villanytan zh-n, amin a társulat zöme
leverte a lécet, fel is állhatott, nem írhatta meg a ZH-t. Ma egy
ugyanilyet a társulat 98%-a nem írhatna meg? Akkor meg hova a francba kell
levinni a színvonalat?
Van még lehetőség, csak fura lenne: jön a 4-edik év, és újra kezdik,
ezúttal sokkal keményebben és tempósabban az alapozást. Így történik?
Mert, ha nem, akkor félő, hogy a master szinten végzők is eléggé
alaptalanok. :-) Szóval át van gondolva ez az egész? Biztosan jól működik?
Lehet, csak kérdezem, mert kétségeim vannak.
Ha újra kezdik, akkor prolongálják azt a már korábban is eleve meglévő
problémát, amit a szakemberek ma már felvetnek: általános iskolában
végigmennek időben a történelmen, irodalmon elég pongyolán ahhoz, hogy
érteni ne, csak megtanulni lehessen (és még más is bezavar). Aztán
középiskolában kezdik az egészet előlről. A matekban már picit máshogy
van, ott azért építenek az általánosra, vagy legalábbis mintha régen
építettek volna. Szóval ez a dupla nekikezdés nem biztos, hogy hatékony,
gazdaságos.
Tehát mi az ábra? Dupla nekikezdés, vagy eléggé alap nélküli master?
Harmadik út, ha van?
hidvegi
|