Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TIPP 6655
Copyright (C) HIX
2009-01-08
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 re: Re: tobb mozdony (mind)  24 sor     (cikkei)
2 Valasz: re: Valasz: tobb mozdony HIX TIPP *** #6651 (mind)  99 sor     (cikkei)

+ - re: Re: tobb mozdony (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Ola!
> 
> > Ha csokkented a loketet, azzal csokkented a nyomatekot.
> 
>   Ez nem feltetlenul igaz. Allando lokterfogat mellett loket
> csokkenteshez nagyobb dugo jar, igy az erokar csokken, az ero no,
> a ketto szorzata akarmit is csinalhat. Azaz csokkenhet, de nem
> annyit.
> 
>   Fizika egyszeru. ...... 

Tudom, csak egy részletkérdés:

Nyomaték= nyomóerő* erőkar; nyomóerő= nyomás* felület ->>

Nyomaték= nyomás* felület* erőkar

Felület*erőkar= lökettérfogat

Egyszóval nyomaték= nyomás*lökettérfogat.

Szóval ez elég egyszerű 

M.Istvan
+ - Valasz: re: Valasz: tobb mozdony HIX TIPP *** #6651 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Felado : Triznyak
> Temakor: re: Valasz: tobb mozdony***6644*** ( 54 sor )
> Idopont: Thu Jan  1 15:53:08 CET 2009 TIPP #6651
> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
B. U. E. K. mindenkinek!

> Az en elgondolasom szerint, egy mozdony eseteben a teljesitmeny
> masodlagos, a nyomatek az ami lenyeges. (tudom, a ketto nem
> vonatkoztathato el egymastol ) De! Ha csokkented a loketet, azzal
> csokkented a nyomatekot.

Alapvetoen igy van. De a mozdonyoknal (dizel-elektromosrol beszelek) 
nincsenek olyan problemak, hogy a delikvens az 1.2-es 100 lovas motort 
otodikben 50-nel megpadlozza es nezi, hogy egy perc mulva er 100-ig a 
mutato, mert itt a generator annyit vesz ki a motorbol adott fordulaton, 
amit a jelleggorbe alapjan kivehet es amennyit ez alapjan a rendszer 
enged, tehat egy csomo problema eleve nem jelentkezhet, itt sokkal 
teljesebb rendszert tudsz tervezni, ahol a vezetonek nem kell 
alkalmazkodnia a motorhoz, mert o mar egy "kesztermeket" kap: amig az 
autonal a fojtoszelep allasa, a sebessegvalto attetele, a pillanatnyi 
sebesseged es a motor aktualis fordulata egyutt adja meg (nyilvan itt 
egyik kovetkezik a masikbol), hogy mennyi loerod es nyomatekod van a 
kerekek hajtasara (ami lehet valami borzalmas kombinacio is), addig a 
mozdonyon a kontrollerrel mindent elintezel: adott pozicio adott 
fordulatot es adott kerekeken leadott teljesitmenyt jelent, mindezt ugy, 
ahogy a gyarban elterveztek, a pillanatnyi sebesseg tokmindegy, mert nem 
hat vissza a motor fordulatszamara, az aktualis fordulat pedig nem 
ertelmezheto, leven a fordulatot magat szabalyozod, nem a fojtoszelepet 
- 
sebessegvalto meg nincs.

> Persze a rovidebb loket miatt novelni tudod a fordulatot, igy meglesz
> vagy novekszik a max teljesitmeny, de az alacsonyfordulati nyomatek
> drasztikusan csokken, ami egy mozdony eseteben esetleg nem szerencses.

Igen is meg nem is. Alapvetoen a nyomatek a fontos, de meg mindig a 
"classic" EMD-n lovagolva, a 275-900 forulat/perces hasznos tartományból 
kb. a felso 150-200-nyi az, amikor a turbo is uzemel (illetve alatta is 
porog, csak alatta a Roots-fuvo tobbet szallit es igy o tolti a motort), 
ez azt jelenti, hogy a jobb hatasfoku tartomany kihasznalasa erdekeben 
a 
turbos EMD-motorokat sokkal jobban kell porgetni a hagyomanyosoknal, hogy 
a turbo tultoltese egyaltalan jelentkezzen, ami egy ilyen nehez motor 
eseteben nem minden szempontbol szerencses es ebben az esetben nincs is 
sok ertelme, hogy 400-500-as fordulatnal 15.000 Nm nyomateka legyen, ha 
egyszer ebben a tartomanyban nem fogjak sosem hasznalni. Persze feljebb 
is 
nagy a nyomateka, valahol 650 korul 20.000-et is meghaladja, csak kerdes, 
hogy van-e ennyire egyaltalan szukseg, nem jobb-e, ha inkabb tobb loero 
van es valamivel kevesebb, de meg mindig eleg nyomatek?

> Legvegul, ugyanugy alalmazhato ra a redukcios katalizator is. Ergo, ez
> sem lehet az akadaly. Mindegyik megoldas teljesitmegy csokkenessel jar,
> de ez mindket verziora igaz.

Nem tudom a reszleteket, de a svedek foglalkoztak _utolagos_ 
megoldasokkal, amik a ketutemueknel sokkal kevesbe mukodtek. Ennek 
valoszinuleg kevesbe elvi, mint a konkret motorral kapcsolatos technikai 
okai voltak, ebben igazad lehet. A lenyeg szerintem inkabb az, hogy a 
ketutemu dizelekkel olyannyira nincsen senkinek tapasztalata, hogy rizikos 
belevagni.

> Mivel a ketutemu alapvetoen csak feltoltovel mukodhet, inkabb a
> komresszoros feltolto az elsodleges es a turbo a masodlagos (legalabbis
> mozdony motor meretekben). A kettos feltolto sem lehet akadaly,
> 3evtizede mar a "Szergej" is ilyen volt, illetve magad is mondod, hogy
> 1962-ben is letezett.

Muszakilag egyertelmuen a Roots az elsodleges, 
kozgazdasagilag/uzemeltetesileg nem biztos, hogy igy neznem, hiszen a cel 
az, hogy a turbo legyen az elsodleges az uzemido nagy reszeben (ezert 
hasznaljak pl. a horvatok eloszeretettel szinte "digitalisan" a sajat 
EMD-iket (alapjarat vagy full gaz), aminek pl. a magyar M61-nel nincs 
ertelme, leven az nem turbos). En inkabb maradnek ott, hogy 
reszteljesitmenynel a Roots tolt, egy bizonyos teljesitmeny felett meg 
a 
turbo. A Szergej valoban ilyen, az o motorjuk bizonyos szempontokbol 
hasonlit az EMD-ere, de szerencsesebbek lettunk volna, ha sokkal jobban 
hasonlit.

> >  .......ott termeszetesen ez fent emlitett kettos megoldas nem kell,
> >  viszont rosszabb a hatasfok.
> Ez nem torvenyszeru, (kevesebb levego- kevesebb uzemanyag) inkabb
> maradjunk az alacsonyabb teljesitmenynel.

Szerintem belso keverekkepzesu motoroknal - plane azokban az idokben 
gondolkodva, amikor a kornyezetvedelem hianya miatt a legfelesleggel 
szabadon lehetett jatszani, ameddig a technikai lehetosegek engedtek - 
ez 
a logikus. Kulso keverekkepzesueknel alairom. Az EMD-motoroknal a fent 
emlitett turbos tartomanyban szignifikansan kisebb a _fajlagos_ fogyasztas 
az ugyanolyan, de turbotlan motorral osszehasonlitva. 60-70% koruli 
terheles alatt tokugyanaz (ugy nez ki a gorbe, mint egy fejenallo ketpupu 
teve, 600 fordulat/perc korul van egy fajlagosfogyasztas-minimum (itt a 
turbo meg nem uzemel), innen elindul felfele, eddig mindketto verzio 
ugyanaz, de a turbosnal 700-800 korul ujra elmegy lefele a gorbe, ha jol 
emlekszem, akkor erezhetoen alacsonyabbra az elozo erteknel).
Udv., Akos

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS