> Felado : Triznyak
> Temakor: re: Valasz: tobb mozdony***6644*** ( 54 sor )
> Idopont: Thu Jan 1 15:53:08 CET 2009 TIPP #6651
> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
B. U. E. K. mindenkinek!
> Az en elgondolasom szerint, egy mozdony eseteben a teljesitmeny
> masodlagos, a nyomatek az ami lenyeges. (tudom, a ketto nem
> vonatkoztathato el egymastol ) De! Ha csokkented a loketet, azzal
> csokkented a nyomatekot.
Alapvetoen igy van. De a mozdonyoknal (dizel-elektromosrol beszelek)
nincsenek olyan problemak, hogy a delikvens az 1.2-es 100 lovas motort
otodikben 50-nel megpadlozza es nezi, hogy egy perc mulva er 100-ig a
mutato, mert itt a generator annyit vesz ki a motorbol adott fordulaton,
amit a jelleggorbe alapjan kivehet es amennyit ez alapjan a rendszer
enged, tehat egy csomo problema eleve nem jelentkezhet, itt sokkal
teljesebb rendszert tudsz tervezni, ahol a vezetonek nem kell
alkalmazkodnia a motorhoz, mert o mar egy "kesztermeket" kap: amig az
autonal a fojtoszelep allasa, a sebessegvalto attetele, a pillanatnyi
sebesseged es a motor aktualis fordulata egyutt adja meg (nyilvan itt
egyik kovetkezik a masikbol), hogy mennyi loerod es nyomatekod van a
kerekek hajtasara (ami lehet valami borzalmas kombinacio is), addig a
mozdonyon a kontrollerrel mindent elintezel: adott pozicio adott
fordulatot es adott kerekeken leadott teljesitmenyt jelent, mindezt ugy,
ahogy a gyarban elterveztek, a pillanatnyi sebesseg tokmindegy, mert nem
hat vissza a motor fordulatszamara, az aktualis fordulat pedig nem
ertelmezheto, leven a fordulatot magat szabalyozod, nem a fojtoszelepet
-
sebessegvalto meg nincs.
> Persze a rovidebb loket miatt novelni tudod a fordulatot, igy meglesz
> vagy novekszik a max teljesitmeny, de az alacsonyfordulati nyomatek
> drasztikusan csokken, ami egy mozdony eseteben esetleg nem szerencses.
Igen is meg nem is. Alapvetoen a nyomatek a fontos, de meg mindig a
"classic" EMD-n lovagolva, a 275-900 forulat/perces hasznos tartományból
kb. a felso 150-200-nyi az, amikor a turbo is uzemel (illetve alatta is
porog, csak alatta a Roots-fuvo tobbet szallit es igy o tolti a motort),
ez azt jelenti, hogy a jobb hatasfoku tartomany kihasznalasa erdekeben
a
turbos EMD-motorokat sokkal jobban kell porgetni a hagyomanyosoknal, hogy
a turbo tultoltese egyaltalan jelentkezzen, ami egy ilyen nehez motor
eseteben nem minden szempontbol szerencses es ebben az esetben nincs is
sok ertelme, hogy 400-500-as fordulatnal 15.000 Nm nyomateka legyen, ha
egyszer ebben a tartomanyban nem fogjak sosem hasznalni. Persze feljebb
is
nagy a nyomateka, valahol 650 korul 20.000-et is meghaladja, csak kerdes,
hogy van-e ennyire egyaltalan szukseg, nem jobb-e, ha inkabb tobb loero
van es valamivel kevesebb, de meg mindig eleg nyomatek?
> Legvegul, ugyanugy alalmazhato ra a redukcios katalizator is. Ergo, ez
> sem lehet az akadaly. Mindegyik megoldas teljesitmegy csokkenessel jar,
> de ez mindket verziora igaz.
Nem tudom a reszleteket, de a svedek foglalkoztak _utolagos_
megoldasokkal, amik a ketutemueknel sokkal kevesbe mukodtek. Ennek
valoszinuleg kevesbe elvi, mint a konkret motorral kapcsolatos technikai
okai voltak, ebben igazad lehet. A lenyeg szerintem inkabb az, hogy a
ketutemu dizelekkel olyannyira nincsen senkinek tapasztalata, hogy rizikos
belevagni.
> Mivel a ketutemu alapvetoen csak feltoltovel mukodhet, inkabb a
> komresszoros feltolto az elsodleges es a turbo a masodlagos (legalabbis
> mozdony motor meretekben). A kettos feltolto sem lehet akadaly,
> 3evtizede mar a "Szergej" is ilyen volt, illetve magad is mondod, hogy
> 1962-ben is letezett.
Muszakilag egyertelmuen a Roots az elsodleges,
kozgazdasagilag/uzemeltetesileg nem biztos, hogy igy neznem, hiszen a cel
az, hogy a turbo legyen az elsodleges az uzemido nagy reszeben (ezert
hasznaljak pl. a horvatok eloszeretettel szinte "digitalisan" a sajat
EMD-iket (alapjarat vagy full gaz), aminek pl. a magyar M61-nel nincs
ertelme, leven az nem turbos). En inkabb maradnek ott, hogy
reszteljesitmenynel a Roots tolt, egy bizonyos teljesitmeny felett meg
a
turbo. A Szergej valoban ilyen, az o motorjuk bizonyos szempontokbol
hasonlit az EMD-ere, de szerencsesebbek lettunk volna, ha sokkal jobban
hasonlit.
> > .......ott termeszetesen ez fent emlitett kettos megoldas nem kell,
> > viszont rosszabb a hatasfok.
> Ez nem torvenyszeru, (kevesebb levego- kevesebb uzemanyag) inkabb
> maradjunk az alacsonyabb teljesitmenynel.
Szerintem belso keverekkepzesu motoroknal - plane azokban az idokben
gondolkodva, amikor a kornyezetvedelem hianya miatt a legfelesleggel
szabadon lehetett jatszani, ameddig a technikai lehetosegek engedtek -
ez
a logikus. Kulso keverekkepzesueknel alairom. Az EMD-motoroknal a fent
emlitett turbos tartomanyban szignifikansan kisebb a _fajlagos_ fogyasztas
az ugyanolyan, de turbotlan motorral osszehasonlitva. 60-70% koruli
terheles alatt tokugyanaz (ugy nez ki a gorbe, mint egy fejenallo ketpupu
teve, 600 fordulat/perc korul van egy fajlagosfogyasztas-minimum (itt a
turbo meg nem uzemel), innen elindul felfele, eddig mindketto verzio
ugyanaz, de a turbosnal 700-800 korul ujra elmegy lefele a gorbe, ha jol
emlekszem, akkor erezhetoen alacsonyabbra az elozo erteknel).
Udv., Akos
|