Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 3205
Copyright (C) HIX
2007-09-25
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 merev tengely... (mind)  35 sor     (cikkei)
2 Re: Jeghegy olvadas (mind)  25 sor     (cikkei)
3 energia kovetelmenyek. Noah napjai megismetlodne? (mind)  60 sor     (cikkei)
4 Re: merev tengely (mind)  14 sor     (cikkei)
5 Tipp: 10-szelepes Volvo hengereinek szama (mind)  9 sor     (cikkei)
6 szelepvezerles es jegkocka (mind)  29 sor     (cikkei)
7 Valasz: Kezdem erteni :-) (mind)  78 sor     (cikkei)
8 felni/gumi meretszamitas (mind)  31 sor     (cikkei)

+ - merev tengely... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hmmm... most kicsit elbizonytalanitottal. Nem gondoltam, hogy az
elsokerekhajta
s kizarna vagy valoszinutlenitene a hatso merevtengelyt,

Az elsokerekhajtas es a hatso tengely kialakitasa alapvetoen fuggetlen, 
a
merev olcsobb egyszerubb, a fuggetlen bonyolultabb dragabb de jobb
kanyarveteli tulajdonsagokat kinal.


masreszt ha en a  klasszikus SAAB 900 ala nezek, a ket kerekagy
egy-az-egyben ossze van kotve,
azt hittem, ez a merevtengely.
Az az, de nezhetsz a regi ladak ala vagy a suzuki wagon r+ ala is :)

Kepet nem talaltam, de a neten ezt irjak
rola:
"double wishbone front suspension and beam-axle rear
suspension"..."Stabilized
with a Panhard rod, the rear suspension was comprised of a typical axle
design." Egy 1990/91-es katalogust is megneztem, ott annyi szerepel, hogy
"hosszlengokar csavarrugoval". Ez most akkor merevtengely vagy sem?
A merevtengely azt jelenti hogy a jobb kerek tengelye ossze van kotve a 
bal
kerek tengelyevel (persze mindketto a tengely korul szabadon forog) a
lengokarok ezt a tengelyt kotik a karosszeriahoz. A panhard rud a tengely
mozgasat korlatozza elore/hatra


Janitol azt lehet megtanulni, hogy az USA autoipara es kapcsolodo
szolgaltatasai annyira jok, hogy meg az is megtehet tobbszazezer kilometert
biztonsagosan, komfortosan, aki az autohoz olyan szinten nem ert hogy meg 
az
alapfogalmakkal es elemekkel sincs tisztaban.  Ez azert valljuk be nagy
dolog.
+ - Re: Jeghegy olvadas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,

> Ha egy oceanon uszo jegyhegy elolvad, akkor vajon
> emelkedik-e emiatt az oceanok vizszintje?

  Archimedesz apank forogva rohangal eppen a menyorszag foutcain.
Egy jeghegy vizbe merulo resze pontosan annyi vizet szorit ki,
mint aminek a sulya megfelel a jeghegy sulyanak. Nade (itt jon a
vicc)! A jeghegy vizbol van, mig a kiszoritott tenger sos. Aminek
nagyobb a surusege (ugy 3%-kal). Ennek megfeleloen amig jeg,
kevesebb tenger szorit ki, mint amennyi viz lesz belole az
elolvadas utan. Kb. 3%-kal. Egy egy tonnas jeghegy egy tonna
tengervizet szorit ki, mi csak 0.97 kobmeter. A jeghegybol viszont
egy kobmeter viz lesz.

  A problema nem azonos a jol ismert poharban elolvado jegkocka
feladattal (ott nem emelkedik a viz, mert vizjeg szorit ki vizet).
Tovabba figyelembe kell venni a hotagulast is (amit nem veszunk
figyelembe a poharban jegkockanal). A korrekt valaszhoz tudni
kene, hogyan keveredig a sos es edesviz, tudni kene mi tortenik
a tengerek homersekleteve. Szinten tudni kene, hogy az uj klima
mennyi vizet fog a levegoben tartani (para, felhok, stb.), mennyi
viz lesz ho formajaban allandoan tarolva az Alfoldon, stb.

Gyula
+ - energia kovetelmenyek. Noah napjai megismetlodne? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szabo Peter irta;


> Eros a gyanum, hogy a ti autovasarlasi szokasaitok is valtoznanak, ha
> hirtelen 100 szazalekkal dragulna nalatok is az üzemanyag ara,

Nem csak az "autovasarlasi' de a keszitesei is rem sokat valtoztak miota
a ko-olaj ara felment a $2-rol a mai $ 82-ra.
Azert a kocsik sokkal kisebbek es kisebb fogyasztasuak. Jottek a
'hybrid'-ek, ma a bio-fuel, ethanol, stbk. s a hydrogen kocsik is
bemutatava mar. Az lessz a koveykezo auto-generacio, csak a
keszitesi-koltsegek csokkentese a kerdes.

>es meg akkor> is csak közelitene az europai >arakhoz...

Ko-olaj, benzin, stb. mind a vilagapiaci arakon megy. Ami ma kisse $2
folott/Gallon.
Itt (Floridaban ) 34.3 cent adot fizetunk a $2.76 /Gallon
benzinben.Nallatok az allami adok oriasak. A 100%-os nem ritkasag

>Itt pl. (Nemetorszagban) jelenleg
> egy gallon nagyjabol $ 6,70 de Magyarorszagon is csak nuanszokkal
olcsobb.

Mi adot fizettek a benzinen ????

> De ami kesik nem mulik, elobb utobb eljutunk majd oda hogy nem 3
tonnas
> gmc
> yukonnal mentek a sarki zoldsegesig.

Nem az hogy mi 'Yokon"-t vagy scateboardot hasznalunk, hanem hogy a
novekvo es rohamosan iparosodo vilag naponta noveli energia fogyasztasi
kovetelmenyeit.

Jozsi soraira:

A US-t  3.5 Km tengerviz takarna az Antarctic jegenek olvadasa altal.m
Az persze csak remnyteli elkepzeleseik nehanyaknak.
Persze takarta is vastag jeg-mezo Eszak Amerikat is a jegkorszakok
idejen,ami mind elovadt, s bizony alig maradt hatra abbol a vizekbol. S
biztos hogy mind a Foldon van maig is.
Az valo,hogy Antarctica nagyobb teruletben mint Europa, van tobb ezer
meter mely tengerei ,s tobb ezer meter magas hegyei is.Sot nem csak hogy
a leg hidegebb,leg szarazabb, de a legmagasabb continens is.

Az adatok szerint, a sarki-jegek vize (elolvadva) kb. egyenlo a Lake
Baikal es az Eszak Amerikai (5)Nagy Tavak vizevel.
Persze, az problema lehetne ,ha mind azt egy "lapos foldfenlszinen'
foglalna helyet.

A csatolt web-lap csupan bizonyitja ,hogy a 'kozospenzbol a $-milliok a
"kutato-szakertok" research-jeik  hogyan dobalva a "tenger-vizebe'.
Ki nem tudna hogy az emberiseg SOHA nem a 'magas-levego' elvezeset
valasztva letelepedesi/ lako helyeul. Hanem ahol a let-lehetoseg a
legkedvezobb. S az alig a hegytetokon. A partokon mindeg,meg ahol a
legnagyobb veszelyek (hurricane, tornado, typoon, foldrenges,
aradasok,stb.)allandoak is.
Azert valo a mondas; "figures don't lie, but liers figure" ( A szamok
nem hazudnak, de a hazugok szamolnak).
+ - Re: merev tengely (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello!

Janibacsi irta:

>S el-sem tudom kepzelni,hogy a merev-hid-tengely-t hogyan lehetne
 >megfeleloen es biztonsagosan fuggeszteni a lengo-kar-modszerevel.
Pedig tobbeknek sikerult. Most nem akarok autogyartokat felsorolni, mert
nem ferne a sorlimitbe, de meg buszok es teherautok is futnak lengokaros
felfuggesztessel leven a legrugo semmilyen iranyba nem tart.

    Üdv!

--
HAÁSZ Attila
+ - Tipp: 10-szelepes Volvo hengereinek szama (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

	  Szerintem ez a Volvo 3-hengeres. Van benne 2 db 3- es
	1 db 4-szelepes henger!
	  Remelem, meg nem osztottatok szet az osszes ajandekot
	a jo megoldasokert, es meg jut nekem valami... ;-)
	  Udv:

									Nagyak
+ - szelepvezerles es jegkocka (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

: >  Nem lehet a dugattyu allasabol egy kis elektronika segitsegevel
: >  piezzo vagy egyeb modon nyitogatni a szelepeket akar egymastol
: >  teljesen fuggetlenul is ?
: Lehet, ezek fejlesztes alatt vannak, teherautokban mar alkalmazzak.
: Szemelyautoban egyelore a komforttal ( zajos ) es az elettartammal
: vannak gondok

Amit en ismerek, ott teherautonal van ilyen. Egy elektromagnes rangatja 
a
szelepeket egy rugo elleneben. Piezo nem fog menni, az elektromagnesen
nagysagrendileg 15A -t folyatnak at, hogy megfeleloen gyorsan nyisson.
Raadasul a 24V sem eleg hozza. Az elettartammal mi a gond? (Teherautoknal
20000 uzemora a szokasos specifikacio, kocsinal a fele.)

###

: Ha egy oceanon uszo jegyhegy elolvad, akkor vajon
:  emelkedik-e emiatt az oceanok vizszintje?
:  (a) igen
:  (b) nem
:  (c) nem tudom, de azert hozzaszolok mindenhez ;-)

(d) csak dagalykor, vagy ha hullamzik a viz. :-)


Udv,
marky
+ - Valasz: Kezdem erteni :-) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Felado : 
> Temakor: Sok-sok valasz, elso resz ( 92 sor )
> Idopont: Fri Sep 21 21:43:08 CEST 2007 AUTO #3202
> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
<snip>
> Akos irta:
> >Azaz: muszakilag lehetne hengerenkent 4 szelepes es egyszerre alul
> >nyomatekos egy motor, csak ebben az esetben nem lenne ertelme a 4
> >szelepnek, mert a motor nem uzemelhetne a tomegerok miatt olyan
> >magas fordulaton, ahol ez mar szamit.
> Na, ezt most nem igazan ertettem :-(

Megprobalom maskeppen:
1. A hengerenkenti negy szelep magas fordulaton (mondjuk 5.000 felett)
javitja erezhetoen a to:ltescseret.
2. Ahhoz, hogy ezt kihasznaljuk, po:rgo:s motort kell epiteni (minimum
6.500-at foroghasson)
3. Ahhoz, hogy a motor ennyit po:ro:ghessen, a furat/loket aranyt fel kell
emelni legalabb 1-re
4. Ha a furat/loket aranyt 1-re emeljuk, akkor a motor nem lesz alul
nyomatekos.

Azaz: muszakilag megoldhato, hogy a 2. lepest kihagyjuk es a furat/loket
arany mondjuk 0,8 korulre tervezzuk, de ekkor a motor max. fordulatszama
nem nagyon lehet otezer-parszaz felett, azaz a hengerenkenti 4 szelep
elonyeibol semmit nem lehet kihasznalni.

> Felado : 
> Temakor: Kezdem erteni :-) ( 96 sor )
> Idopont: Sun Sep 23 19:33:20 CEST 2007 AUTO #3204
> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
<snip>
> >>  Es ezt nem lehet megcsinalni kevesebb szeleppel ?
> >Lehet, de azzal nem ered el a magasfordulatot
> Azt hiszem itt ket dologrol van szo. Megprobalom leirni, javitsatok
> ki, ha felreertelmeztem.
> Kis fordulaton eleg a szelepnyilas a hengerter megtoltesere/
> kiuritesere a szelepek nyitvatartasi ideje alatt. Ahogy novexik
> a fordulatszam egyre kevesebb ideig van nyitva a szelep, es van
> egy olyan fordulatszam ami folott mar rovidebb ideig van nyitva mint
> ami eleg a gazmozgashoz, ez a teljesitmenycsucs. Ha megnoveljuk a
> lyuk meretet -akar par szazalekkal is- akkor tovabb lehet emelni a
> fordulatszamot, kesobb kovetkezik be a teljesitmenycsucs.
> Ennek semmi koze a nyomatekveszteshez.

Ennek semmi. Annak van, hogy ezt a fordulatszamot csak akkor birja ki elve
a motor, ha rovid loketure epited. Es itt viszont mar elveszted a
nyomatekodat.

> >A loket csokkentesevel lehet ezeket a hatranyokat kikuszobolni,
> >viszont ez csokkeno nyomatekot jelent,
> Es pontosan ez a masik fele a dolognak.
> Ahhoz hogy a fordulatot novelni lehessen a loketet csokkentik.
> A loket csokkentesevel a dugattyu sugara novexik,

Ertem, hogy mire gondolsz, de a dugattyu sugara a furat novelesetol no,
nem a loket csokkentesetol :-)

> a fenti kepletek
> itt is ervenyesek, a sugar novelesevel no a tomeg, a novekvo
> tomegnek nagyobb a tehetetlensege, ezaltal csokken a nyomatek.

Nem a tomeg a lenyeg (a kovetkeztetesek mar nem jok), hanem a tomegerok:
minel hosszabb loketu a motor, annal nagyobb a dugattyu csucssebessege
(kozepsebessege) azonos fordulatszam eseten. Lehginkabb ez a korlat.

> Tehat a szelepszam novelese nem hat a nyomatekre, az csak a
> fordulatszam noveleset segiti. Viszont a fordulatszam novelese csak
> a tomeg novelesevel oldhato meg megbizhato modon, es a nagyobb tomeg
> okozza a nyomatekveszteseget.

A nagyobb tomeg alapvetoen nagyobb nyomatekot jelent.

> A motor nyomatekveszteset a dugatyuk tomegenek novelese okozza.

NEM!!!

udv, Akos
+ - felni/gumi meretszamitas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello mindenki!

Na akkor ezt is újraküldöm... az utóbbi idöben a leveleim
eltünedeznek, pedig mindig visszajelez a hix, hogy oké. Hm..

Gumi/felni vásárlás elött állok, ezért próbálok tájékozódni. Persze
mindig a próba a biztos, de ha a számok eleve azt mutatják, hogy
alkalmatlan, akkor el se indulok felpróbálni. Bizonyára lehetne
táblázatokat bújni, de jobb szeretem érteni a dolog lényegét.
Van nekem egy képletem, amivel a lehetséges variációkat kéne
megtalálnon, legalábbis ami a kerékátméröt illeti.
Íme:
D = 25,4 x felni_átmérö + 2 x gumi_szélesség x "per" / 100
Felniátmérö collban, gumiszélesség mm-ben, peresség avagy
oldalfalmagasság %-ban megadva. A végeredmény mm-ben értendö.
Kérdésem: van-e benne hiba?
Azaz pl. egy 205/75R15 gumi külsö átméröje valóban 688.5mm?

A kerékátmérön kívül persze figyelni kell az osztókörre, az agy
átméröre, az ET-re, a felni szélességre, na meg a gumi szélességére.
De ezt csak azért írom, hátha valaki beleköt, abból is okosodok. :)

Plusz egy kérdés. Mit jelentenek a felni szélesség értéke melletti
betük? Pl. 6 JJ

És mégegy. Hogyan lehet méréssel / hókuszpókkal megállapítani egy
felni ET értékét, ha az nincs ráírva?

EIK!
üdv
Hunt/**      [1.7i]

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS